תקשורת נתונים גלובלית- מי הולכים להיות השחקנים ה"חדשים" בשוק

כל מי שבתחום שלנו יודע שכאשר אנחנו צריכים קווי תקשורת נתונים בינלאומית, אנחנו פונים לאחד מהספקים הגדולים בארץ, שבאמצעות הסכמים עם חברות בחו"ל (Verizon, AT&T, Level3, DT וכד') נקבל את הקישורים שאנחנו צריכים. כמובן שתמיד אפשר גם להתחבר דרך האינטרנט עם הגנה מתאימה (Site-to-Site VPNs), וגם להשתמש במאיצים למיניהם (WAN Accelerators), ציוד ואפליקציות מסוג SD-WAN  ועוד "טריקים" שונים להוזיל עלויות ולשפר ביצועים.

אבל מה שקורה בשנים האחרונות זה משהו שונה לגמרי, ומה שקורה זה שהענקים נכנסים למגרש.  תראו למשל את הרשת העולמית של מייקרוסופט:

את הרשת העולמית של גוגל:

וכמובן גם הרשת העולמית של Amazon:

בשנים האחרונות נוצרו גם שיתופי פעולה מעניינים של ספקי התקשורת הגדולים כמו:

  • Telefonica מספרד עם Facebook ו- Microsoft מספרד לחוף המזרחי בארה"ב (פרויקט MAREA), GTT עם כבל תת-ימי חדש מאירלנד לארה"ב
  • Angola Cables, Google, Algar Telecom, Antel Uruguay מפלורידה לאורך כל החוף המזרחי של ר לא מעטדרום אמריקה (שימו לב לאנגולה)
  • Google, Telstra, KDDI ומספר חברות נוסף בכבל תת ימי מיפן לקליפורניה
  • Google), Facebook ו- Pacific Light Data Communication מהונג קונג בכבל מהונג קונג לקליפורניה

והרשימה ארוכה. ולא הכנסתי את הפרויקטים של ענקי הטלקום ה"רגילים" וחברות הקשורות אליהם, לא הזכרתי פרויקטים רבים של China Telecom ו- China Unicom מסין וחברות נוספות מהמזרח, פרויקטים בשיתופי פעולה עם יצרני ציוד, למשל ספק התקשורת הקוריאני KG Uplus שהוא גם חברת האם של LG ורבים אחרים.

וחשוב לציין גם כי רוחבי הפס גדלים, וכאשר 100Gbps לכל אורך גל (בעבודה ב- DWDM) הוא כבר סטנדרטי, יש כבר לא מעט ניסיונות עובדים (Field trials) עם רוחבי פס של Tbps ואפילו Pbps לכל אורך גל, כמו הדגמה של חברת NEC היפנית של 50.9Tbps  לטווח של 11,000 ק"מ ממאי 2017, ופרויקט אחר של NEC  עם כבל תת ימי במזרח ברוחב פס של 54Tbps.

ומה שהכי מעניין, שיכול להיות שתוך כדי שאני כותב את המאמר, ייתכן בהחלט שחלק ממה שכתבתי כאן כבר התיישן ….

משמעות טכנולוגית/רגולטורית?

קודם כל, בואו נראה אילו מקטעים קיימים היום בתקשורת שלנו לחו"ל:

  • המקטע הראשון הוא התשתית שבין המשרד שלנו בארץ לספק התקשורת הבינלאומי. כאן אנחנו יכולים לקבל שירות מכל אחד מספקי רשת הגישה (Access Network) הקווית – בזק, הוט, פרטנר או סלקום, את באם יש לספק גישה אלינו
  • המקטע השני הינו מאתר הספק הבינלאומי בארץ, למשל בזק בינלאומי בפתח תקווה, לאתר של הספק הבינלאומי בחו"ל, למשל בזק בינלאומי בלונדון.
  • המקטע השלישי הוא מאתר הספק הבינלאומי בחו"ל, למשל בזק בינלאומי בפרנקפורט למשרד שלנו בפרנקפורט, למשל דרך Deutsche Telecom בגרמניה.

מקרה נוסף הוא כאשר אנחנו צריכים לאפשר גישה מהירה של לקוחות סלולר מגרמניה לשרתים בארץ, ואז ניקח כתובת IP גרמנית, נקשר אותה בשירות L2 מעל רשת ה- MPLS לארץ (ועל זה במאמר הבא) ואז כל לקוח שייגש לכתובת זו בגרמניה, יקושר ישירות לארץ ויחסוך את ה- Delay באינטרנט בקו מפרנקפורט לישראל.

כשאתם קונים היום קו תקשורת לחו"ל, אתם פונים לאחת מהספקיות התקשורת הבינ"ל, ורוכשים את הקו מה- POP (Point Of Presence) של הספק בארץ בחיבור ל- POP של הספק בחו"ל, למשל מתל אביב או פתח תקווה בארץ, ללונדון, ניו-יורק, פרנקפורט או ערים אחרות בהן יש לספקים הישראלים נוכחות (Presence). כאשר נדרשת גישה לערים אחרות, יבוצע קישור בין הספק הישראלי לספק המקומי בחו"ל, שדרכו תגיעו ליעדים רחוקים יותר, במחיר גבוה יותר, ולפעמים גבוה הרבה יותר.

מה שזה אומר זה כמובן יותר תחרות, ופחות עלויות. אם לפני עשר שנים קו של 2Mbps לאירופה או לארה"ב עלה כמה אלפי דולרים, והיום קו של 10Mbps או אפילו 50Mbps או 100Mbps עולים כמה מאות דולרים לחודש, ולכל היותר "מסתכלים" על האלף דולר לחודש מלמטה.

מה החשיבות של כניסת הענקים?

איך כל זה ייראה כאשר Google, Amazon, Microsoft או אחת הענקיות האחרות בתמונה? כאשר לענקיות התקשורת תהיה נוכחות פיסית בארץ, ותהיה כזאת (בכפוף לרגולציה ומשרד התקשורת, כלומר זה יקרה מתישהו..), אז תהיה לנו רשת Core  עולמית, וכל,  מה שנצטרך זה גישה מקומית ל- POP בארץ, גישה מקומית ל- POP בחו"ל, וכל הדרך תהיה ברשתות העולמיות שכבר קיימות בחלקן.

וכמובן שבינתיים, עד שזה יקרה, לספקיות התקשורת הבינלאומית הישראליות יש הרבה יותר אפשרויות להסכמים מול ספקים בחו"ל, כרגע מל הספקים הרגילים, ובהמשך מול הענקיות.

ועל מה חשוב להקפיד

ולמה כל זה חשוב לנו? כשאתם צריכים קווי תקשורת מהירים לחו"ל, קודם כל טוב לבדוק את החיבור הישן והטוב של Site-to-Site VPN באמצעות FWs סטנדרטיים. האינטרנט בשנים האחרונות הוא לא רע בכלל.

אם זה לא מספיק, ומזמינים קווים מספקיות בינלאומיות, להקפיד לא לחתום על התחייבויות ארוכות טווח. גם אם הספק יתעקש על התחייבות, בשום אופן לא יותר משנה. שנה בתחום שלנו זה עתיד רחוק.

מקורות:

https://azure.microsoft.com/en-us/blog/how-microsoft-builds-its-fast-and-reliable-global-networkhttps://www.geekwire.com/2017/amazon-web-services-secret-weapon-custom-made-hardware-network//

https://www.businessinsider.com/animated-map-global-fiber-optic-internet-cables-2015-9

https://www.google.com/search?q=amazon+fiber+optic+cable+map&tbm=isch&tbs=rimg:CTBoSWKJlwsxIggwaEliiZcLMSoSCTBoSWKJlwsxEetjtJzdVqiN&tbo=u#imgdii=36LvHZ1r8L5caM:&imgrc=FwQ-A3e48KGvHM:

https://www.geekwire.com/2017/amazon-web-services-secret-weapon-custom-made-hardware-network/ https://www.datacenterknowledge.com/archives/2017/03/03/here-are-the-submarine-cables-funded-by-cloud-giants

https://www.zdnet.com/article/nec-demonstrates-50tbps-speeds-for-subsea-cables/

https://www.economist.com/business/2017/10/07/tech-giants-are-building-their-own-undersea-fibre-optic-networks